القوى العاملة بالقليوبية تصرف منحة 200 جنيه لـ 2000 من العمالة الغير المنتظمةصور.. إعدام أغذية فاسده فى حملة على الأسواق ببنى سويفتعيين الدكتور عبد القادر الكيلانى وكيلا لوزارة الصحة بالغربية.. تعرف على خطتهالترجي يتحفظ لدى "الكاف" ضد الحكمين جاساما وسيكازوي قبل المباراة النهائية لدوري الأبطالالأهلي: إصابة أحمد الشيخ غير مقلقةالأرصاد: ارتفاع طفيف بدرجات الحرارة غدا والعظمى38 درجة بالقاهرة الأربعاءشقيق حمادة هلال ينصب عليه في "ابن أصول"هيثم الهوارى رئيسًا لمهرجان الوان المسرحى بالمغربمنة شلبي : محمود عبدالعزيز ورضوان الكاشف هما "ضيفي الشرف" في حياتيالصندوق الذكي.. أحدث طريقة للتوقف عن إدمان ما تحباستقبال الاعتذارات عن المشاركة بامتحانات الثانوية وإقبال متوسط من المعلمينضبط 121 طن لحوم فاسدة وتحرير 719 محضر مخالفة خلال 30 يوماالتحقيق مع رئيس وحدة محلية بالمنوفية بسبب انتشار القمامةدورات إرشادية بمراكز المنوفية لدعم الزراع لزيادة إنتاجية الحاصلاتبخطة طبية شاملة.. صحة الأقصر تستعد لاستقبال عيد الفطرتحرير 3437 محضر تقسيم وبيع أراض زراعية لأعمال البناء بالمنوفيةعبد القادر الكيلاني وكيلا لوزارة الصحة خلفا لـ شرشر في الغربيةفوز مديرة مركز الأنشطة الفرانكفونية بمكتبة الإسكندرية بعضوية الاتحاد الدوليمش بس للصداع .. استخدامات تجميلية للأسبرين لازم تجربيهابالفيديو ... ع الموضة .. لو عندك عزومة في البيت هتلبسى ايه ؟

السيسي لرئيس "المقاولون" عن عرض إنشاء كوبري بتنزانيا: أقل من غيرك تاخد

-  
"السيسي لرئيس "المقاولون" عن عرض إنشاء كوبري بتنزانيا: أقل من غيرك تاخد"

تحدّث الرئيس عبدالفتاح السيسي، مع المهندس محمد محسن صلاح رئيس شركة المقاولون العرب، عن السدود التي تشارك الشركة في بنائها بأفريقيا، إذ طمأنه صلاح على سير الأعمال هناك، خاصة سدّ تنزانيا.

وتدخل الفريق كامل الوزير وزير النقل، قائلا: "هما يافندم كان ليهم طلب محتاجينك تساعدهم فيه، في كوبري تاني هناك في تنزانيا"، وردّ السيسي: "مش انتوا قدمتوا، وقدمتوا أقل من غيركو؟"، فردّ صلاح: "لأ في أقل مننا"، فسأله السيسي: "أقل بأد إيه؟.. بكتير أوي؟"، فأجابه صلاح: "العرض المنافس أقل بكثير".

واعترض السيسي قائلا: "لأ محدش يبقى أقل مننا، أنا مساعدش إلا إذا كنت أقل من غيرك، الرزق على الله، لو غيرك مقدم أقل منك هيكسب"، وحاول رئيس شركة المقاولون العرب التبرير لكن السيسي رفض، قائلا: "أنا معرفش الكلام ده.. أنت أقل من غيرك تاخد، لو ما أخدتش خلاص كل واحد بياخد نصيبه، إنّما أنا لو هتدخل عشان أقوله والنبي أنا مصر لأ مفيش الكلام ده، ولما حصل في السد كدا اتقال كلام، فهنقدم العرض اتقبل اتقبل متقبلش خلاص".

وشدد السيسي على رئيس الشركة: "متضيعوش الفرصة دي والرزق على الله، وأنت موجود هناك بالفعل، ومعداتك هناك، ودي فرصة، مش بالعافية ومش بالمجاملة، بس بالشغل والالتزام، وبالميعاد والأسعار".

لمطالعة الخبر على الوطن

أخر الأخبار

الاكثر مشاهدة