محمد حمودة: مرتب المحامي الخريج يجب أن تبدأ بـ3 أو 4 آلاف جنيه شهريامسعود أوزيل يسجد بعد هدفه المتميز في شباك ليستر سيتيألعب يا أهلى.. مؤشرات تسهل مهمة الأحمر فى نصف نهائى أفريقياريهام سعيد: "مي حلمي اتكسر قلبها وخاطرها ومستحملتش الصدمة"«البيئة» ترفع قمامة مصر الجديدة بعد فيديو «الحبتور»ترامب بعد الكشف عن خطط تستهدف "المتحولين جنسيا": أنا أحمي الجميعأحد شيوخ قبيلة البياضية: أرض سيناء عرض.. وشرف لنا التعاون مع الجيشالبرلمان يعاتب الحكومة: تمثيلها فى المجلس متدن4 فوائد لاستخدام الليمون فى التجميل أهمها.. تبييض البشرة والتخلص من البثورتصريحات الاثنين| ميدو يفتح النار.. و"بريزنتيشن" تردرونالدو يرد بقوة على تصريحات إيسكو القاسيةلو المود طالب عياط.. 5 وصفات طبيعية لعلاج انتفاخ العيونمضادات حيوية طبيعية أهمها الثوم والعسلتحديد موعد عرض الموسم الثانى من مسلسل Love After Lockup10 معلومات مغلوطة عن الطائرات.. توقف عن تصديقهاوزير الاتصالات: سنعمل على إطلاق تابليت مصرى قريباشاهد.."كل يوم" يجرى جولة داخل حلقة السمك بالمنيباليوم.. انتخابات نقابة العلميين التكميلية على مستوى الجمهوريةتعزيز انتشار الخدمات بمحيط الإغلاق الجزئى لصحراوى القاهرة الفيوم لمنع الزحامأمسية ولقاء مفتوح مع ثلاث شاعرات بدار العين.. الخميس

شاهد.. معاناة يومية لطلاب جامعة سوهاج لعدم وجود مواصلات

   -  

يواجه طلاب جامعة سوهاج، يوميًا، صعوبة في الانتقال ما بين مقر الجامعة الكائن في مدينة الكوامل بالجبل الغربي وعاصمة المحافظة، وذلك بدء من الساعة الثلاثة عصرً، حيث يتزايد عدد الطلاب في جامعة سوهاج "الكوامل" بالظهير الصحراوي الغربي بعد خروجهم من المحاضرات؛ بسبب قلة وسائل المواصلات التي فاقت الحد.

وقام أحد طلاب الجامعة بنشر فيديو عبر صفحة الشخصة "فيس بوك" يشرح فيه معاناة الطلاب خلال انتظارهم لأية وسيلة مواصلات، ومدى الزحام أمام بوابات الجامعة.

وفي هذا السياق قال هدرا هنري، طالب بجامعة سوهاج، إنهم يعانون يوميًا بعد خروجهم من الجامعة؛ بسبب عدم وجود أية وسيلة مواصلات

تنقلهم إلى منازلهم، مشيرًا إلى أن هناك حالة استياء بين الطلاب فاقت الحد من هذه المشكلة التي لا حل لها حتي الاَن.

وأضاف هنري في تصريح لـ"الوفد"، أنه حال توافر سيارة تكون حمولتها مخالفة، بالإضافة إلى السرعة الزائدة من قبل سائقي الميكروباص، ما يثير حالة من البلبة بين الطلاب حال توافر وسيلة مواصلات من عدمه.

وتابعت علياء صلاح، "احنا مش بنلاقي مواصلات وأحنا رايحين الجامعة الصبح، ومحاضرة الساعة 9  مبنلحقهاش، والطريق صعب ومتعب وخطر ، كلنا بنكون رايحين

وخايفين من الطريق، وأحنا مروحين مبيكونش في مواصلات نهائي، وبنقف على المحطة أكثر من ساعة، وأحيانا بنقف من الساعة 2 للساعة 5 عشان نروح، وبنسيب بعض المحاضرات عشان نخرج بدري قبل باقي الطلبة".

واستطرد أحمد عجاج، طالب بالجامعة، "المواصلات اخرها بالظبط الساعة 3 واتوبيسات الجامعة بتبقي موجودة ومبيفكروش يرأفوا بالطلبة ويخرجوها ويوصلونا لأقرب مكان، والناس بتكون مخلصة محاضراتها الساعة 2 ترجع الجامعة تقعد لحد الساعة 4 لحد ما الاتوبيس يجي ياخد الناس زحمة جدا وبالأخص الساعة 2 والعربيات مش بتكفي".

وأكمل محمود صلاح، طالب، "العربيات قليلة جدٱ، والمواصلات مش كويسة خالص و بنفضل واقفين بالساعات لحد ما بنلاقي أي وسيلة مواصلات".

وتابعت ندى رضوان: ”حاجه ف منتهى البهدلة والعذاب وفوق ده كله الاتوبيسات الى مفروض تكون للطالب بيخلوها لأساتذة الجامعة فقط".

لمطالعة الخبر على الوفد

أخر الأخبار

الاكثر مشاهدة